Kuntavaaliteemani osa 2: Helsingin keskustan elinvoimaisuus

Hyvä lukija,

Tässä toisessa blogikirjoituksessani jaan jälleen ajatuksia siitä, miksi olen ehdolla Helsingin valtuustoon ja miten haluan vaikuttaa helsinkiläisten arkeen, jotta se olisi mahdollisimman sujuva, hyvinvoiva ja turvallinen. Tässä blogikirjoituksessani käyn läpi toista vaaliteemaani, joka on elinvoimainen keskusta.

Helsingin keskusta on minulle rakas paikka. Se on ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa yhdistyy niin runsas ravintola- ja kahvilatarjonta, kivijalka- ja erikoisliikkeet kuin myös Kauppatorin kansainvälinen tunnelma, joka tempaa mukaansa erityisesti kesäisin. Keskusta-alueella on lapsiperheellekin nähtävää ja koettavaa: meidän perheemme suosikkeja ovat Oodi-kirjasto sekä Kaupunginmuseo.

Soisin Helsingin keskustan elinvoimaisuuden kasvavan tulevaisuudessa. Miten tämä onnistuu? Keskustassa asuvat, asioivat ja työskentelevät tulee laittaa päätöksenteossa prioriteetiksi. Helsingin keskustassa asiointi tulee tehdä mahdollisimman helpoksi. Helsingin keskustaan ja sieltä pois tulee päästä kulkemaan sujuvasti julkisilla liikennevälineillä, pyörällä ja autoillen.

"Keskustassa asuvat, asioivat ja työskentelevät tulee laittaa päätöksenteossa prioriteetiksi. Helsingin keskustassa asiointi tulee tehdä mahdollisimman helpoksi. "

Esplanadin kokeilu, missä toinen autokaista suljettiin ns. kokeiluluonteisesti, ei saanut kiitosta keskustan yrittäjiltä – aivan ymmärrettävästi. Esplanadin kokeilun päätyttyä Esplanadin yrittäjistä huomattava osa koki kokeilun aikaiset muutokset kielteisinä liiketoiminnalleen huoltoajon vaikeutumisen, liikenteen hidastumisen ja pysäköintipaikkojen poistumisen takia. Tällaiset kokeilut ovat omiaan vaikeuttamaan keskustaan pääsyä autoillen, mikä taas on omiaan heikentämään keskustan yrittäjien tarjoamien palveluiden kysyntää ja sitä kautta yrittäjien toimeentuloa. Tämä taas näivettää keskustaa ja sysää palvelujen käyttäjiä kantakaupungin ulkopuolella sijaitseviin ostoskeskuksiin.

En kannata Esplanadin kokeilua vastaavia hankkeita. Päätöksenteossa tulee painottaa ratkaisuja, jotka eivät vaikeuta autoilua keskusta-alueella ja jotka eivät suosi suhteettomasti esimerkiksi pyöräilyä suhteessa autoiluun. Vaikka itse kävelen mielelläni keskusta-alueella ja suosin muutenkin julkista liikennettä, olen silti sitä mieltä, että kaikki kulkemistavat tulee ottaa huomioon. Joukossamme on myös esimerkiksi liikuntarajoitteisia helsinkiläisiä, joille ainoa mahdollinen liikkumistapa voi olla taksi. Haluan suoda myös heille mahdollisuuden tulevaisuudessa käyttää uniikin keskusta-alueemme palveluja.

Myös pelastuslaitos on ottanut kielteisen kannan Esplanadin kokeiluun, koska tällaiset järjestelyt ovat omiaan hidastamaan pelastuskaluston pääsyä nopeasti onnettomuuspaikalle. Nämä kokeilut siis pahimmillaan vaarantavat henkeä, terveyttä ja omaisuutta.

On myös tärkeää, että erilaisten tieinfran korjaushankkeiden aikatauluttamisessa varmistutaan siitä, etteivät pääväylät keskustaan ole yhtä aikaa tukossa. Tällainen tilanne on ollut lähiaikoina, kun sekä Mannerheimintie että Sörnäisten rantatie on ollut remontin kourissa yhtä aikaa.

Toivon, että tulevaisuudessa Helsingin keskusta on nykyistä elinvoimaisempi. Tämä varmistetaan siten, että kaupunkilaiset pääsevät helposti keskustaan asioimaan ja viettämään aikaa, jolloin keskustassa on kannattavaa yrittää. Tulevaisuuden Helsingissä keskustaan tulee aina päästä sujuvasti eri puolilta kaupunkia niin julkisilla kulkuneuvoilla, pyöräillen, kävellen kuin autoillenkin.

Kommentoi!

Miten sinä varmistaisit Helsingin keskustan elinvoimaisuuden? Olet tervetullut kommentoimaan.

Edellinen
Edellinen

Kuntavaaliteemani osa 3: Asiat tärkeysjärjestykseen Helsingin taloudenpidossa

Seuraava
Seuraava

Tervetuloa blogiini – teemani kuntavaaleissa, osa 1: Lapset, nuoret ja lapsiperheet